Здавалася б, кожны вадзіцель павінен разумець, што своечасова пройдзены тэхнічны агляд аўтамабіля — гарантыя таго, што ў экстранай сітуацыі «жалезны конь» не падвядзе. Аднак дзясяткі і нават сотні кіроўцаў настойліва ігнаруюць гэтую працэдуру. Паводле інфармацыі раённага аддзялення Дзяржаўтаінспекцыі, у мінулым годзе колькасць выяўленых падобных парушэнняў рэзка павялічылася. І прычын, якімі тлумачаць гэта, шмат.
Каб зразумець логіку вадзіцеляў, карэспандэнцкая група накіравалася ў рэйд разам з супрацоўнікамі ДАІ. Першае месца нашай «дыслакацыі» — траса Слонім-Высокае, на якой нават у моцны снегапад рух даволі ажыўлены. Інспектар ДАІ Сяргей Мышкевіч спыняе некалькі аўтамабіляў для праверкі. Пакуль з тэхаглядам ва ўсіх парадак.
— Распаўсюджаным у вадзіцеляў з’яўляецца здзіўленне наконт таго, чаму супрацоўнік ДАІ спыніў менавіта яго, бо ён не парушаў хуткасны рэжым, не размаўляў па мабільніку і быў прышпілены рамянём бяспекі,— дзеліцца сваёй практыкай інспектар Сяргей Мышкевіч. — Але трэба ведаць, што нам даецца такое права яшчэ і для таго, каб ацаніць укамплектаванасць аўто і ўпэўніцца ў адсутнасці забароненых для перавозкі рэчаў. Ды і адэкватнасць вадзіцеля можна ацаніць толькі ў прыватнай гутарцы.
— Між тым, існуе такое меркаванне, нібыта інспектары арыентуюцца толькі на колер наклейкі на лабавым шкле.
— У нейкай ступені гэта адпавядае рэчаіснасці, бо адсутнасць наклейкі адразу стварае падазрэнне, што аўтамабіль не прайшоў тэхагляд. Але колер яе не заўсёды разгледзіш, асабліва ў дрэннае надвор’е або ў прыцемках. Таму часта спыняем машыны, кіруючыся іх знешнім выглядам. Калі аўто дагледжанае і нават чыстае, то адразу бачна руплівага гаспадара, які наўрад ці будзе эканоміць на праходжанні тэхагляду. Калі ж легкавік нагадвае трактар пасля ўздыму 100 гектараў зябліва пад праліўным дажджом...
Аб тым, што ёсць і выключэнні з правілаў, мы даведаліся праз паўгадзіны. Інспектар спыніў аўтамабіль, за рулём якога знаходзіўся жыхар в.Белавусаўшчына. На лабавым шкле была адпаведнага колеру наклейка аб праходжанні тэхагляду. Здавалася б, усё ў парадку.
Аднак пры больш дакладнай праверцы дакументаў аказалася, што ўладальнік аўтамабіля наклеіў… адзнаку аб тэхаглядзе прычэпа.
Як потым патлумачыў Сяргей Мышкевіч, такое ў апошнія гады таксама дастаткова часта сустракаецца. Нават «лепяць» наклейкі ад матацыкла. Некаторыя ідуць яшчэ далей: сусед або знаёмы праходзіць тэхагляд, а наклейку дорыць таму, хто такую працэдуру ігнаруе. Законам абавязковае наклейванне не прадугледжана, таму некаторыя вадзіцелі ездзяць без такіх знакаў смела: спыніць інспектар, усё высветліць і адпусціць. А ў падманшчыкаў ёсць шанц «праскочыць» міма паста ДАІ без праверкі і наступнага пакарання.
Шанц, дарэчы, даволі вялікі. У гэтым пераконваемся на прыкладзе наступнага спыненага аўто. У яго вадзіцеля з пачатку 2016 года гэта ўжо трэці штраф за адсутнасць дазволу да ўдзелу ў дарожным руху яго аўтамабіля. Прычым сваю пазіцыю ён тлумачыць даволі слушна. З эканамічнага пункту гледжання.
— Першы раз мяне аштрафавалі на 21 рубель, у другі — на 42 рублі і зараз вось — на 46 рублёў. Калі скласці ўсю суму, то бачна, што за год я зэканоміў шэсць рублёў на праходжанні тэхагляду і аплаце дарожнага падатку.
— Так пасля ўвядзення дарожнага збору ў залежнасці ад вагі аўто апраўдвае парушэнні закона нямала аўтаўладальнікаў,— гаворыць інспектар ДАІ.— Часцей за іншых — вадзіцелі бусаў, якія знаходзяцца ў прыватнай уласнасці. Так, напрыклад, аднаго гараджаніна летась мы дзевяць разоў прыцягвалі да адміністрацыйнай адказнасці за адсутнасць тэхагляду. І ён усё роўна сказаў, што яму такая сітуацыя больш выгадная.
Але большасць спыненых на трасе аўтамабіляў мелі ўсе патрэбныя дазволы. «На далёкія адлегласці без тэхагляду вадзіцелі рэдка выбіраюцца, — мяркуе інспектар. — А вось у горадзе такіх аўтамабіляў значна больш.
Праўдзівасць гэтай высновы пацвердзілася праз некалькі мінут пасля таго, як мы пастаялі на адной з пружанскіх вуліц: інспектар спыніў гараджаніна, які год «катаецца» без тэхагляду.
Пакуль запаўняецца пратакол, 47-гадовы вадзіцель Аляксандр распавядае ўжо не пра эканамічныя, а «ідэйныя» прычыны ўхілення ад тэхагляду.
— Ды таму, што аўтамабіль трэба рыхтаваць так, як быццам ён толькі што сышоў з заводскага канвеера, таму што «дакопваюцца» да ўсялякіх дробязей. Драпіна на капоце — і ўжо не пройдзеш тэхагляд, — эмацыйна кажа кіроўца. — А тая драпіна і непрыкметная нават, ды і на бяспеку дарожнага руху наогул ніяк не ўплывае.
Начальнік станцыі дыягностыкі №229 М.В.Даўгапол, якога мы пазней запрасілі пракаменціраваць падобныя заўвагі, такія выказванні чуў не раз і лічыць іх несур’ёзнымі:
— Гэта ўсё проста адгаворкі, а не важкія довады. Напрыклад, наконт «дакопваюцца» наогул няпраўда. На нашай станцыі да вадзіцеляў ставяцца лаяльна. І калі вонкавы дэфект сапраўды не ўплывае на бяспеку руху, ніхто не будзе да яго чапляцца. Але калі ўвесь кузаў пакамячаны, пакрыты ржой, прагніў — няварта крыўдзіцца, давядзецца выпраўляць недахопы.
Такія патрабаванні прадугледжаны не проста для таго, каб на дарогах краіны ездзілі больш прыгожыя машыны (хаця і гэта, напэўна, мае сэнс). Справа ў тым, што парушаная цэласнасць лакавага пакрыцця можа стаць прычынай траўмавання пешахода і нават самога вадзіцеля. Па-другое, іржавая пляма — слабое звяно, якое пры павелічэнні нагрузкі ў нестандартнай сітуацыі можа прывесці да разбурэння кузава, ад чаго наступствы аварыі будуць больш сур’ёзныя.
Варта адзначыць, што некаторыя парушальнікі знаходзілі і іншыя прычыны пратэрміноўкі тэхагляду. Напрыклад, «забыўся», «не паспеў», «толькі што купіў аўто»… Такім чынам, за некалькі гадзін Сяргей Мышкевіч склаў звыш дзясятка пратаколаў. Развітваючыся з кожным з вадзіцеляў, інспектар ДАІ раіў:
— Праходзьце тэхагляд, жыццё ўсё адно прымусіць.
Трэба ведаць
Згодна з Кодэксам аб адміністрацыйных правапарушэннях Рэспублікі Беларусь за першае на працягу года такое парушэнне штраф можа складаць ад адной да трох базавых велічынь (ад 23 да 69 рублёў), а пры паўторным парушэнні — ад дзвюх да пяці базавых (46–115 рублёў).
Службовая асоба, якая выпусціла на лінію аўтамабіль без тэхагляду ці з тэхнічнымі няспраўнасцямі, можа быць аштрафавана на чатыры-шэсць базавых велічынь (ад 92 да 138 рублёў).
Легкавыя аўтамабілі, чый «узрост» не перавышае дзесяці гадоў, павінны праходзіць тэхагляд раз у два гады. Легкавікі старэй дзесяці гадоў — раз у год. Камерцыйны транспарт, заняты перавозкай пасажыраў і грузаў, — два разы на год.
Калі тэхагляд вы збіраецеся праходзіць узімку (з 1 снежня па 1 сакавіка), абавязкова патрабуецца наяўнасць зімовых шын на аўтамабілі.
Алег Сідарэнка. Фота аўтара.
Комментарии (0)